Vastgestelde begroting 2015 | Begroting t/m raad 15-12-2015 | Rekening 2015 | Te verklaren verschil t.o.v. begroting 15-12-2015 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
-= nadeel; += voordeel | |||||||||
Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Saldo | |
Saldo van lasten en baten | 7.095 | 7.965 | 18.686 | 14.443 | 18.088 | 14.689 | 598 | 246 | 843 |
Reservemutaties | 4.807 | 2.778 | 5.997 | 9.005 | 6.898 | 9.005 | -901 | 0 | -901 |
Gerealiseerd resultaat | 11.902 | 10.743 | 24.682 | 23.448 | 24.986 | 23.694 | -304 | 246 | -58 |
Verschillen ten opzichte van de begroting inclusief begrotingswijzigingen (bedragen x € 1.000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
- = nadeel / + = voordeel | Lasten | Baten | Saldo baten en lasten | Storting reserve | Onttrekking reserve | Gerealiseerd resultaat | |
Parkeerbeleid OW | 6 | 6 | -14 | 0 | -7 | ||
Parkeren exploitatie EC | 662 | 180 | 842 | -842 | 0 | ||
Mobiliteitsbeleid | 14 | -17 | -3 | 0 | 0 | -3 | |
Verkeers mngt en mobiliteitbeh | -72 | 92 | 20 | -46 | 0 | -26 | |
Infra en verkeersveiligheid | -12 | -9 | -21 | 0 | 0 | -21 | |
Totaal | 598 | 246 | 843 | -901 | -58 |
Financiële verantwoording
Analyse afwijkingen > € 50.000 tussen begroting na wijziging en programmarekening 2015
Product | afwijking | I/D | Analyse |
---|---|---|---|
Parkeren exploitatie EC | + 842 | I / D | Een fors deel van dit resultaat ( + 272) wordt gereserveerd i.v.m. nog uit te voeren aangegane verplichtingen ultimo het boekjaar. |
Vergunningen (- 46): | |||
Algemene kosten en beheerskosten ( +54): | |||
Overig ( +88): |
Bedragen x € 1.000
De genoemde verschillen passen binnen de door de raad vastgestelde beleidskaders.
I = incidenteel verschil, D = verschil met doorwerking naar latere jaren (structureel of meerjarig incidenteel)
- = nadeel, + = voordeel
Overzicht restant investeringskredieten:
Project | krediet | nieuw | besteding | restant | dekking | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1-1-2015 | krediet | 2015 | krediet | derden | res./voorz. | expl.rek. | |
Mobiliteitsbeleid | |||||||
Mobiliteitsvisie | 22 | -3 | 25 | 25 | |||
Regionale Bereikbaarheid BREZ *) | 714 | 132 | 582 | 582 | |||
Regiotram Zwolle/Toekomst Kamperlijn | 10.708 | 1.780 | 2.394 | 10.094 | 3.923 | 6.171 | |
11.444 | 1.780 | 2.523 | 10.701 | 4.505 | 6.196 | 0 | |
Verkeersmanagement en mobiliteitsbeheer | |||||||
Beter benutten ZKN | 395 | 38 | 455 | afgesloten | |||
Beter benutten (2.0) | -11 | 8.225 | 927 | 7.287 | 2.686 | 4.601 | |
Beter Benutten Spoor | 43 | -43 | -43 | ||||
384 | 8.263 | 1.425 | 7.244 | 2.643 | 4.601 | 0 | |
Infra en Verkeersveiligheid | |||||||
Rodetorenbrug afwikkeling | 162 | -162 | -133 | afgesloten | |||
Verkeersveilgheid Wijheseweg | 200 | 202 | afgesloten | ||||
Verkeersregelaars station - binnenstad | 66 | 47 | 19 | 19 | |||
Hoogw.Openb.Vervoer - doorstroomassen | 7.526 | 3.834 | 4.491 | 6.869 | 5.995 | 874 | |
Toek. Verkeersontsl.SH | 61 | 52 | 9 | 9 | |||
Kabels & leidingen -opzegg.ovk. | 75 | 75 | 75 | ||||
Benutting IJsselallee | 114 | -114 | afgesloten | ||||
Reconstructie Bajonet | 859 | -500 | 20 | 339 | 339 | ||
Herontwikkeling Shell-terrein | 1.565 | 23 | 1.542 | 558 | 984 | ||
Hoofd Infrastructuur Stadshagen | 7.128 | 2.426 | 4.702 | 1.195 | 3.507 | ||
Meerj-progr Infra Ruimte & Transport (M.I.R.T.) | 21 | -21 | -21 | ||||
Uitvoering Woonservicegebieden | 20 | 20 | afgesloten | ||||
Bèlvédèrekln VV hfdfietsroute | 508 | 20 | 488 | 237 | 251 | ||
Hanekampaanp ongevallenconc | 320 | 8 | 312 | 214 | 98 | ||
Rooijensingel oversteek | 150 | 7 | 143 | 71 | 72 | ||
Ceintuurbaan fasen 3-4-5 | 1.231 | -1.060 | 90 | 81 | 81 | ||
18.941 | 3.042 | 7.294 | 14.558 | 8.249 | 6.309 | 0 | |
Parkeerbeleid Ontwikkeling | |||||||
Katwolderplein parkeeraccomodatie | 25.353 | 100 | 7.029 | 18.424 | 100 | 18.324 | |
Fietsenstalling Bankenlocatie | 1.984 | afgesloten | |||||
Parkeerbeleid koersdocument | 9 | 9 | 9 | ||||
Fietsenstalling Rodetorenplein | 41 | 90 | 141 | -10 | -10 | ||
27.387 | 190 | 7.170 | 18.423 | 100 | 9 | 18.314 | |
Parkeerexploitatie Expertisecentrum | |||||||
Fietsparkeren binnenstad / station | 67 | 65 | afgesloten | ||||
VVI11 Pterr Hanzelnd div v | -2 | afgesloten | |||||
VVI11 Verwijssysteem div. | 45 | 28 | 17 | 17 | |||
P-gar.D'poort opwaard. | 21 | afgesloten | |||||
VVI12 Emmawijk verlichting | 10 | afgesloten | |||||
P-beleid en fietsparkeren | 367 | 67 | 300 | -35 | 256 | 79 | |
2013 Lübeckplein parkeergarage | 160 | 121 | 39 | 39 | |||
2013-vervanging P-automaten (10X) | 17 | 17 | 17 | ||||
Uitw.plan.innov.parkeren | 330 | 50 | 305 | 75 | -20 | 95 | |
VVI14 Turfmarkt | 36 | afgesloten | |||||
VVI14 Diezerpoort install. | 189 | 173 | 16 | 16 | |||
VVI14 Emmawijk install. | 271 | 240 | 31 | 31 | |||
Kentekenparkeren | 1.450 | 1.144 | 306 | 56 | 250 | ||
Emmawijk groot onderhoud | 68 | 72 | afgesloten | ||||
1.513 | 1.568 | 2.213 | 801 | -55 | 407 | 449 | |
Totaal | 59.669 | 14.843 | 20.625 | 51.727 | 15.442 | 17.522 | 18.763 |
Specificatie nieuwe krediet:
Project | Bedrag | Besluit | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
Regiotram Zwolle/Toekomst Kamperlijn | 1.780 | Berap 2015-1 | toekomst Kamperlijn | |
Beter benutten ZKN | 30 | Berap 2015-1 | aanvullend krediet | |
Beter benutten ZKN | 8 | Berap 2015-2 | aanvullend krediet | |
Beter benutten (2.0) | 8.152 | Rb. 1-6-2015 | ZKN BeterBenutten 2.0 | |
Beter benutten (2.0) | 73 | Berap 2015-2 | aanvulling uit regulier onderhoud | |
Bèlvédèrelaan VV hfdfietsroute | 508 | Rb. 1-6-2015 | BDU-ZKN BB 2.0 | |
Hanekamp aanp ongevallenconc | 320 | Rb. 1-6-2015 | BDU-ZKN BB 2.0 | |
Rooijensingel oversteek | 150 | Rb. 1-6-2015 | BDU-ZKN BB 2.0 | |
Rodetorenbrug afwikkeling | -162 | Berap 2015-1 | afwikkeling | |
Doorstroming openb.vervoer (korte termijn) | 66 | Berap 2015-1 | verkeersregelaars | |
Doorstroming openb.vervoer (lange termijn) | -120 | Berap 2015-1 | bereikbaarheid en mobiliteit | |
Doorstroming openb.vervoer (lange termijn) | 204 | Rb. 24-11-2014 | voorl.ontwerp Willemskade | |
Doorstroming openb.vervoer (lange termijn) | 3.750 | Rb. 24-8-2015 | Willemskade-HOV | |
Benutting Ijsselallee | -114 | Berap 2015-2 | afwikkeling | |
Reconstructie Bajonet | -500 | Begroting 2015 | bezuinigingen 2015 | |
Ceintuurbaan fasen 3-4-5 | -500 | Begroting 2015 | bezuinigingen 2015 | |
Ceintuurbaan fasen 3-4-5 | 70 | Berap 2015-1 | 2e fase Halteplan | |
Ceintuurbaan fasen 3-4-5 | -630 | Berap 2015-2 | aframingen | |
Katwolderplein parkeeracc. | 100 | Berap 2015-2 | aanvulling duurzaamheidspakket | |
Fietsenstalling Rodetorenplein | 90 | BW 28-1-2013 | administratieve wijziging | |
Uitw.plan.innov.parkeren | 50 | Berap 2015-2 | Bijdr MPI vergunningensysteem | |
Kentekenparkeren | 1.450 | Rb. 12-1-2015 | Kentekenparkeren | |
Emmawijk groot onderhoud | 68 | Begroting 2015 | vervangingsinvesteringen 2015 | |
14.843 |
Specificatie afgesloten krediet:
Project | Bedrag |
---|---|
Beter benutten ZKN | -22 |
Verkeersveiligheid Wijheseweg | -2 |
Fietsenstalling Bankenlocatie | 1.984 |
P-gar. D'poort opwaard. | 21 |
VVI11 Pterr Hanzelnd div v | 2 |
VVI12 Emmawijk verlichting | 10 |
VVI14 Turfmarkt | 36 |
Emmawijk groot Onderhoud | -4 |
Fietsparkeren binnenstad / station | 2 |
Rodetorenbrug afwikkeling | 133 |
2.160 |
Verantwoording(alle restantkredieten ouder dan 3 jaar en belangrijke restant kredieten korter dan 3 jaar)
Mobiliteitsbeleid
- Mobiliteitsvisie
Binnen dit project staat nog één post gereserveerd, na afwikkeling hiervan wordt dit project afgesloten; het gaat om de volgende post: Momenteel wordt, samen met partners in de stad, verkend hoe het thema stadsdistributie vorm en inhoud kan worden gegeven. De daarvoor binnen dit project Mobiliteitsvisie gereserveerd middelen worden hiervoor aangewend. - Regionale bereikbaarheid BREZ
Het project DVM-BREZ is in 2011 uitgevoerd. Voor beheer en onderhoud is door de provincie een meerjarige subsidiebeschikking (loopt t/m 2019) afgegeven welke op projectbasis wordt verantwoord.
Verkeersmanagement en mobiliteitsbeheer
Infra en Verkeersveiligheid
- Toekomstige verkeersontsluiting Stadshagen:
Ten aanzien van de verkeerssituatie rond de Bèlvédèrelaan en Twistvlietpad zijn verkeersmaatregelen in voorbereiding in het kader van het project 'Verkeersveiligheid hoofdfietsroute Bèlvédèrelaan (met BDU-subsidie van de provincie). De resterende middelen in dit krediet worden ingezet in verband met de vragen uit de wijk over verkeer en verkeersveiligheid en de voorbereiding en uitvoering van verkeersmaatregelen zoals hiervoor aangegeven. - Ring van Zwolle (Ceintuurbaan en IJsselallee):
Het project Ceintuurbaan bevindt zich in de afrondende fase. De laatste werkzaamheden in het kader van dynamisch verkeersmanagement en het inregelen van de VRI-regeling worden in het eerste kwartaal van 2016 afgerond. In 2016 wordt het project ook financieel/administratief afgerond. - Toekomst Kamperlijn
Voor wat betreft de Kamperlijn (treinhalte, tunnel en buitenruimte) is de realisatiefase bereikt. Ter voorbereiding hierop is het bestemmingsplan eind 2015 in besluitvorming gebracht. In samenhang met de gewijzigde bestemming zijn ook hogere grenswaarden voor geluid benodigd (buiten- en binnenwaarde). Hier wordt momenteel aanvullend onderzoek naar verricht (geluidsniveau en te nemen maatregelen). Tevens is een intensief traject doorlopen met de buurt en omgeving ter voorbereiding op de besluitvorming voor de halte, tunnel en het bestemmingsplan. Met voorgaande zijn extra kosten gemoeid die niet waren voorzien. Deze kosten kunnen vooralsnog worden gedekt uit de post onvoorzien. Het betreft een bedrag van € 115.000 (onderzoek, rapportages en begeleiding). - Hoogwaardig Openbaar Vervoer - doorstroomassen:
De Pannenkoekendijk met de centrumhalte en Harm Smeengekade zijn uitgevoerd in 2015.
Het DO voor de Willemskade is vastgesteld. - Herontwikkeling Shell-terrein:
De uitvoering van de kruising wordt gestart na het onherroepelijk worden van het bestemmingsplan. Op dit moment is daar nog geen sprake van. De Raad van State heeft de zienswijzen op het bestemmingsplan in behandeling. - Hoofd Infrastructuur Stadshagen:
De realisatie van de tweede fase van de Hasselterweg is afgerond in 2015. De daaraan gerelateerde onteigening heeft voor een vertraagde oplevering gezorgd. De kosten gerelateerd aan de vertraagde realisatie en de juridische procedure waren gereserveerd en worden gedekt binnen het projectkrediet.
Bij de realisatie van de 2efase van de Hasselterweg is er een financiële tegenvaller ontstaan voor wat betreft het bouwrijp maken van de Hasselterweg. Deze niet voorziene kosten worden gedekt binnen het projectkrediet.
De laatste deelprojecten binnen de Hoofdinfrastructuur zijn de afbouw van de geluidswal en een fietsverbinding richting Breecamp. Deze projecten worden medegefinancierd via de subsidie Nationaal Landschap IJsseldelta.
Deze subsidies zijn integraal ondergebracht binnen de H.I.S. om de uitvoering van de gerelateerde werken goed te kunnen waarborgen.
Parkeerbeleid Ontwikkeling
- Katwolderplein – parkeeraccommodatie’:
De bouw is licht vertraagd. De oplevering van de garage wordt nu verwacht eind januari/begin februari 2017. Vooralsnog zijn er geen aanwijzingen dat de kosten van de bouw het investeringsbedrag zullen gaan overschrijden.
Parkeerexploitatie Expertise Centrum
- Verwijssysteem diverse investeringen:
de afronding en laatste afrekeningen van dit project vinden plaats in de 1e helft van 2016 waarna het project kan worden afgesloten. - VVI13 Vervanging P-automaten
De vervanging van deze automaten loopt synchroon met uitvoering van het raadsvoorstel kentekenparkeren; afronding hiervan zal plaatsvinden in 2016. - Parkeerbeleid en fietsparkeren:
Gelet op de ontwikkelingen in de binnenstad wordt in 2016 verder ingezet op bereikbaarheidsarrangementen zoals 'In Zwolle is Altijd Plaats'. In 2016 wordt verder gewerkt aan het standaardiseren/optimaliseren van aanvraag- en uitgifteregels voor parkeervergunningen, mede in het licht van digitalisering van het vergunningensysteem. - Lübeckplein – parkeergarage (VVI-2013 ‘Verv.slagbomen, in- en uitrijstations, betaalautomaten, etc’):
de afronding en laatste afrekeningen van dit project vinden plaats in 2016 waarna het project zal worden afgesloten.
Financiële structuur lasten en baten bestaand beleid (x € 1.000)