Vastgestelde begroting 2015 | Begroting t/m raad 15-12-2015 | Rekening 2015 | Te verklaren verschil t.o.v. begroting 15-12-2015 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
-= nadeel; += voordeel | |||||||||
Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Saldo | |
Saldo van lasten en baten | 27.785 | 15.977 | 35.513 | 18.709 | 36.279 | 20.693 | -766 | 1.984 | 1.219 |
Saldo van lasten en baten | 0 | 0 | 0 | 84 | 0 | 84 | 0 | 0 | 0 |
Reservemutaties | 830 | 1.990 | 1.292 | 2.317 | 2.108 | 2.142 | -816 | -175 | -991 |
Gerealiseerd resultaat | 28.614 | 17.967 | 36.805 | 21.110 | 38.387 | 22.918 | -1.581 | 1.809 | 227 |
Verschillen ten opzichte van de begroting inclusief begrotingswijzigingen (bedragen x € 1.000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
- = nadeel / + = voordeel | Lasten | Baten | Saldo baten en lasten | Storting reserve | Onttrekking reserve | Gerealiseerd resultaat | |
Burgemeester en Wethouders | -268 | 408 | 140 | -408 | 26 | -242 | |
Functionele commissies | 26 | 26 | 0 | 0 | 26 | ||
Beeldvorming en samenwerking | -1 | 5 | 4 | 0 | 0 | 4 | |
Voorlichting | 4 | 4 | 0 | 0 | 4 | ||
Communicatieprojecten | 10 | 10 | 0 | 0 | 10 | ||
Directie | -20 | -20 | 0 | 0 | -20 | ||
Kaders ontwikkelen en implem. | 2 | 6 | 8 | 0 | 0 | 8 | |
Beleidscyclus | 58 | 58 | -57 | 0 | |||
Onderst.bestuurlijk proces | 821 | 821 | -31 | -340 | 451 | ||
Organisatie-ontwikkeling | 45 | 43 | 88 | -50 | 0 | 38 | |
Saldi kostenplaatsen | -1.108 | 1.075 | -33 | -586 | 52 | -567 | |
Werken voor derden | -9 | 18 | 9 | 0 | 0 | 9 | |
Kabinetszaken | 14 | 14 | 0 | 0 | 14 | ||
Reisdocumenten | -107 | 128 | 20 | 0 | 0 | 20 | |
Rijbewijzen/eigen verklaringen | 14 | -14 | 0 | 0 | |||
Naturalisatie | 2 | 5 | 8 | 0 | 0 | 8 | |
Verklaringen | 25 | -25 | 1 | 0 | 0 | 1 | |
Burgerlijke stand | 3 | -62 | -60 | 0 | 0 | -60 | |
Verkiezingen | -230 | 2 | -228 | 228 | 0 | ||
Begravingen | -6 | -168 | -174 | 88 | 86 | ||
Info-centrum gemeente | 0 | 0 | |||||
Overige publ. dienstverlening | -1 | -1 | 0 | 0 | -1 | ||
Bouw | 21 | 560 | 581 | 0 | 0 | 581 | |
Geo-informatie | 0 | 0 | |||||
Kinderopvang | -61 | 4 | -57 | 0 | 0 | -57 | |
Totaal | -766 | 1.984 | 1.219 | -816 | -175 | 227 |
Financiële verantwoording
Analyse afwijkingen > € 50.000 tussen begroting na wijziging en programmarekening 2015
Product | afwijking | I/D | Analyse |
---|---|---|---|
Burgemeester en Wethouders | -242 | I | De pensioenpolissen van de wethouders zijn ondergebracht bij Loyalis. Ieder jaar stelt Loyalis actuariële berekeningen op. Deze in januari 2016 ontvangen berekeningen geven aan dat de pensioenpolissen niet toereikend zijn. De huidige lage rekenrente leidt ertoe dat extra middelen nodig zijn om aan de toekomstige verplichtingen te kunnen voldoen. In 2015 is een extra bedrag van bijna € 297.000 in de pensioenvoorziening gestort. |
Beleidscyclus | 0 | I | In 2015 zijn onderzoeken geïnitieerd inzake de toetreding van de gemeente Deventer tot de GGD en een onderzoek naar Asbest inzake huisvesting Stadskamer. Deze onderzoeken zijn nog niet afgerond (+28). Tevens zijn middelen voor lokale arbeidsvoorwaarden niet aangesproken (+29). Al deze middelen zijn gereserveerd (-57). |
Ondersteuning bestuurlijk proces | +451 | I | Het budget voor Duurzaamheid is in 2015 niet volledig benut (+96). Het restant van het budget wordt doorgeschoven via de reserve NUTW naar het jaar 2016. |
Saldi Kostenplaatsen | -567 | I | Via het product saldi kostenplaatsen wordt het bedrijfsresultaat verantwoord. Het resultaat bestaat uit diverse mee- en tegenvallers op de afdelingen van de organisatie. Per saldo resteert een nadeel van € 567.000. Voor € 78.000 is in het resultaat een voordeel verwerkt omdat de te treffen voorziening voor vakantiegelden lager uitvalt. Het gecorrigeerde nadeel van € 645.000 wordt gedekt uit beschikbare bedrijfsvoeringposten, te weten: € 320.000 uit het geparkeerde voordeel vanwege een hogere bezuinigingsopbrengst op de bedrijfsvoering (zie stelposten onder programma financiering en algemene dekkingsmiddelen) en € 325.000 uit het implementatiebudget voor de bedrijfsvoering (zie product organisatieontwikkeling). |
Burgerlijke stand | -60 | I/D | Het aantal huwelijken is lager dan begroot. Daarnaast is er een verschuiving te zien naar huwelijken met een kleine ceremonie, hierdoor zijn de inkomsten lager. Ook landelijke cijfers laten een daling zien in het aantal huwelijken. |
Bouw | 581 | I | Aan leges hebben wij in 2015 ruim € 300.000 extra aan inkomsten ontvangen. In vergelijking met 2014 zijn er extra inkomsten door voornamelijk meer vergunningen in de categorie boven de € 50.000 aan leges. Zo zijn er in 2015 17 vergunningen boven de € 50.000 aan leges afgegeven, die gezamenlijk 1,7 miljoen aan inkomsten hebben opgeleverd. In 2014 ging het om 10 vergunningen boven de € 50.000 aan leges, waarvoor 1 miljoen is binnengekomen. |
Kinderopvang | -57 | I/D | De overschrijding wordt veroorzaakt door extra inzet van de GGD en eigen personeel. Het aantal mutaties en vergunningen blijven hoog. Hierdoor zijn de inkomsten ook iets hoger dan begroot. |
Bedragen x € 1.000
De genoemde verschillen passen binnen de door de raad vastgestelde beleidskaders.
I = incidenteel verschil, D = verschil met doorwerking naar latere jaren (structureel of meerjarig incidenteel)
- = nadeel, + = voordeel
Overzicht restant investeringskredieten:
Project | krediet | nieuw | besteding | restant | dekking | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1-1-2015 | krediet | 2015 | krediet | derden | res./voorz. | expl.rek. | |
Bestuur | |||||||
ICT projecten (MPI) | 1.036 | 3.982 | 2.856 | 2.162 | 22 | 196 | 1.680 |
ICT projecten (MPI) afgesloten in 2015 | afgesloten | ||||||
Projecten Services | 196 | 14 | 182 | 182 | |||
Het Nieuwe Werken | 3.061 | 290 | 2.779 | 572 | 572 | ||
Herinrichting Stadhuis | 6.252 | 250 | 6.002 | 720 | 1.043 | 4.239 | |
Ontwikkelvermogen OW meerjarig inc. | 37 | 40 | 5 | 72 | -12 | 84 | |
Veranderplannen | 117 | 28 | 89 | 89 | |||
Stadhuis en Stadskantoor Duurzaamh. | 540 | 12 | 528 | 528 | |||
Stadskantoor verv./upgrade installaties | 1.370 | 1.370 | 0 | 0 | |||
Ambtenarentoertocht | 3 | 3 | 0 | ||||
6.357 | 10.567 | 7.317 | 9.607 | 730 | 1.412 | 7.201 | |
Dienstverlening | |||||||
Masterplan Kranenburg | 380 | 19 | 361 | -41 | 402 | ||
Uitbreiding Kranenburg | 154 | 154 | 154 | ||||
Restauratie Algemene begraafplaats | 19 | 19 | 19 | ||||
Chinese begraafplaats | 538 | 362 | 176 | -351 | 527 | ||
Wagenpark | 522 | 152 | 319 | 355 | 355 | ||
1.613 | 152 | 700 | 1.065 | -392 | 19 | 1.438 | |
Projecten SSC t.b.v. Provincie en | |||||||
gemeente Kampen | |||||||
ICT-projecten | 3.768 | 2.729 | 1.039 | 1.039 | |||
0 | 3.768 | 2.729 | 1.039 | 1.039 | 0 | 0 | |
7.970 | 14.487 | 10.746 | 11.711 | 1.377 | 1.431 | 8.639 |
Specificatie nieuwe krediet:
Project | Bedrag | Besluit | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
ICT projecten | 1.862 | Begroting 2015 | MPI | |
ICT projecten | 2.080 | Berap 2015-2 | aanvullingen MPI | |
aanvulling verkeersmanagement | 40 | 2014 | ketenmobiliteit prov.bijdr. | |
Het Nieuwe Werken | 290 | DT 16-9-2014 | verbouw keuken stadhuis | |
Herinrichting Stadhuis | 6.252 | Rb. 15-6-2015 | herinrichting stadhuis | |
Ontwikkelvermogen OW meerjarig inc. | 40 | BW 10-2-2015 | themagroep Europa 2015 | |
Ambtenarentoertocht | 3 | DT 28-5-2014 | ||
Wagenpark | 152 | Begroting 2015 | vervangingsinvesteringen | |
Projecten SSC | 3.768 | |||
14.487 |
Specificatie afgesloten krediet:
Project | Bedrag |
---|---|
ICT projecten | 264 |
264 |
Verantwoording(alle restantkredieten ouder dan 3 jaar en belangrijke restant kredieten korter dan 3 jaar)
ICT Projecten (MPI):
Afgeronde projecten: per saldo € 42.990
De projecten Vastgoedmanagement, Pachtbeheer, Website & Intranet, Beheer panden, optimaliseren website, Verkeersmanagement en SSC uniformering data opslag zijn opgeleverd en in gebruik genomen. Per saldo was er een overschot op de opgeleverde projecten van € 42.990 op een totaal investeringsvolume van bijna € 2,1 mln.
Doorlopende projecten: Saldo totaal € 1.6 mln.
Het lopende programma Digitalisering wordt jaarlijks verlengd. De projecten BGT BOR, Telefonie voor KCC, Dataverkeersplein, Geoogle, digitalisering Brondocumenten, CRM, Parkeerboetes, Bodeminformatiesysteem, Poort van Zwolle, Initiatiefrijk Zwolle (ict-deel) en uitfaseren Zizo zijn vertraagd t.o.v. de oorspronkelijke planning of nog niet gestart, maar zullen naar verwachting in 2016 gereed zijn.
Het Nieuwe Werken, Services en Herinrichting Stadhuis
De verbouwing van het Stadskantoor is afgerond en in gebruik genomen. Financieel staat er nog een saldo van € 572.000. Daarbij moet in ogenschouw worden genomen dat € 250.000 t.l.v. de herinrichting van het Stadhuis dient te worden gebracht. Dus al met al een voordelig saldo van € 822.000. In 2016 zal de financiële afhandeling van het zgn. “Risicofonds” plaats vinden. De verwachting is dat het hier om een bedrag van ± € 80.000 gaat. Het restant wordt conform afspraak (raadsbesluit 15-6-2015) gebruikt voor de herinrichting van het Stadhuis.
De herinrichting van Stadhuis en de projecten Services zullen door de tijdelijke huisvesting van de Stadkamer op z’n vroegst pas in 2e helft van 2017 worden gestart.
Financiële structuur lasten en baten bestaand beleid (x € 1.000)