Om de gemeente financieel gezond te houden hebben we meerder maatregelen moeten nemen om de tering naar de nering te zetten. Minder inkomsten van het rijk, daling van de gemeentelijke inkomsten vanwege tegenvallende bouwproducties en het nemen van verliezen op de grondexploitaties speelden een rol. Tegelijkertijd is ingezet op het creëren van ruimte voor nieuwe ontwikkeling, zoals de Spoorzone en het sociaal domein.
Gerekend vanaf 2011 is een totaal van € 27,6 mln. (bruto € 31,6 mln.) aangenomen bezuinigingsvoorstellen geëffectueerd.
De reeds gerealiseerde en voorgenomen bezuinigingen en ombuigingen zijn te onderscheiden in beleidsmatige en bedrijfsvoeringsachtige bezuinigingen
Inhoudelijke maatregelen per 2015
De bezuinigingen op inhoudelijke programma's liggen op koers qua uitvoering. De bezuinigingen die geëffectueerd zijn per 2015 vindt u in onderstaande tabel. In deze tabel is ook aangegeven voor welke bedragen deze bezuinigingen in 2016 en verder geëffectueerd worden. Tot slot zijn de nieuwe bezuinigingen, waartoe bij begroting 2015 is besloten, per programma aangegeven.
Beleidsmatige bezuinigingen o.b.v. besluitvorming t/m begroting 2016 (november 2015) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Besloten t/m 2014 | Besloten vanaf 2015 | Totaal besloten vanaf 2012 t/m2015 | |||||
(bedragen cumulatief x € 1.000) | t/m 2014 | 2015 | Totaal t/m 2014 | per 2015 | 2016 | Totaal vanaf 2015 | |
Volkshuisvesting | 47 | 47 | 18 | 18 | 65 | ||
Economie | 214 | 214 | 200 | 200 | 414 | ||
Algemeen mobiliteitsbeleid/bereikbaarheid | 17 | 17 | 300 | 640 | 940 | 957 | |
Groen en milieu | 80 | 80 | 40 | 40 | 120 | ||
Ruimte en cultuurhistorie | 172 | 172 | 114 | 114 | 286 | ||
Leefbaarheid en welzijn | 905 | 370 | 1275 | 0 | 1275 | ||
Onderwijs en jeugd | 827 | 280 | 1107 | 204 | 50 | 254 | 1361 |
Veiligheid | 456 | 456 | 0 | 456 | |||
Integraal beheer openbare ruimte | 1682 | 1682 | 150 | 1000 | 1150 | 2832 | |
Sociaal economische zelfredzaamheid | 55 | 55 | 0 | 55 | |||
Cultuur | 1618 | 1.062 | 2680 | 820 | 820 | 3500 | |
Sport | 532 | 30 | 562 | 101 | 800 | 901 | 1463 |
Gezondheid en zorg | 1765 | 606 | 2371 | 0 | 2371 | ||
Raad | 100 | 100 | 62 | 62 | 162 | ||
Bestuur en dienstverlening | 444 | 150 | 594 | 520 | 50 | 570 | 1164 |
Vastgoedmanagement | 135 | 135 | 210 | 210 | 345 | ||
Samenleving ( per 2015) | 0 | 375 | 375 | 375 | |||
Inwondersondersteuning (per 2015) | 0 | 500 | 500 | 500 | |||
Opvang en Bescherming (per 2015) | 0 | 79 | 79 | 79 | |||
Inkomen (per 2015) | 0 | 500 | 500 | 500 | |||
Nog toe te delen aan programma's Sociaal Domein | 6500 | 6500 | 6500 | ||||
Totaal programma’s | 9.049 | 2.498 | 11547 | 2.873 | 10.360 | 13.233 | 24.780 |
Financieel-technische en overige mutaties | |||||||
Wijziging rentesystematiek | 400 | 400 | 400 | ||||
Parkeren: doorbelasting hogere forfaitaire BTW | 100 | 100 | 100 | ||||
Afval: doorbelasting hogere forfaitaire BTW | 835 | 835 | 835 | ||||
Afval: dividend ROVA volledig t.g.v. alg. middelen | 435 | 435 | 435 | ||||
Riolering: doorbelasting hogere forfaitaire BTW | 281 | 281 | 281 | ||||
Riolering: doorbelasting onderhoud stedelijk water | 65 | 65 | 65 | ||||
Totaal financieel-technisch en overig | 835 | 1.281 | 2.116 | 2.116 | |||
Totaal bezuinigingen beleidsinhoudelijk | 3.779 | 2.873 | 26.896 |
De beleidsaanpassingen Sociaal Domein in 2014/2015 met een financieel effect ter hoogte van ruim € 11,0 mln. zijn niet in de tabel verwerkt. Deze middelen heeft de gemeente niet ontvangen, hetgeen ook aanleiding was tot deze aanpassingen.
Bezuinigingen bedrijfsvoering
De bezuinigingen op de bedrijfsvoering omvatten een veelheid aan maatregelen. Zoals reductie management en ondersteuning, reductie beleidscapaciteit, efficiencymaatregelen, lagere huisvestingslasten, voordelen vanwege digitalisering etc. In onderstaand overzicht de voortgang in de doorvoering van de bedrijfsvoeringbezuinigingen.
Bedrijfsvoeringbezuinigingen o.b.v. besluitvorming t/m begroting 2015 (november 2014) | |||||
---|---|---|---|---|---|
(bedragen cumulatief x € 1.000) | t/m 2014 | 2015 | t/m 2015 | 2016 | totaal |
Bezuinigingsopdracht raad (netto) | 8.500 | 1.800 | 10.300 | - | 10.300 |
Gerealiseerde en nog te realiseren maatregelen | 8.321 | 2.306 | 10.627 | 443 | 11.070 |
Voor- / nadeel | -179 | 506 | 327 | 443 | 770 |
Het voorlopig verwachte structurele voordeel in 2016 is een buffer om nadelige gevolgen op te vangen. Denk hierbij aan kosten door ‘uitplaatsen van organisatieonderdelen’ (c.q. desintegratiekosten) en eventuele kosten als gevolg van bovenformatief personeel (c.q. frictiekosten). Via herplaatsing wordt getracht de laatstgenoemde kosten zo beperkt mogelijk te houden.
Bruto – netto bezuinigingen op de bedrijfsvoering
De in bovenstaande tabel vermelde bedrijfsvoeringbezuinigingen betreft de netto-opbrengst. Dat is de opbrengst die ten gunste komt van de algemene middelen. Vanwege de doorbelastingsystematiek van de organisatiekosten (bijv. via uurtarief) komt een deel van de bezuinigingen op de bedrijfsvoering ten goede aan de gemeentelijke tarieven, grondexploitaties en projecten. Om de met de raad afgesproken bezuinigingsopbrengst (netto) te kunnen realiseren ligt de werkelijke bezuiniging ca. 30% hoger (bruto). In onderstaand overzicht is de verhouding bruto – netto zichtbaar gemaakt.
Bedrijfsvoeringbezuinigingen bruto – netto. | |||||
---|---|---|---|---|---|
(bedragen cumulatief x € 1.000) | t/m 2014 | 2015 | t/m 2015 | 2016 | totaal |
Bezuinigingsopdracht raad (netto) | 8.500 | 1.800 | 10.300 | - | 10.300 |
Bruto te bezuinigen op de bedrijfsvoering | 11.200 | 3.900 | 15.100 | - | 15.100 |