Doelen
Doelstellingen/maatschappelijke effecten | ||
---|---|---|
Het verbeteren en uitbreiden van het groen in de stad (recreatieve voorzieningen en routes, ecologische waarden en structuren). | ||
Streefdoel/indicator | ||
Het bezoek aan stadsparken neemt toe ten opzichte van 2005. | ||
Nulsituatie | Norm van 2015 | Wat is in 2015 gerealiseerd |
In 2005 was het percentage bewoners dat minimaal 1 keer per maand een park bezocht: | De norm van 2015 is dat het bezoek in ieder geval toe neemt .t.o.v. 2005. In de meest recente cijfers van 2012 is die toename al geconstateerd (O&S): |
|
Wezenlanden 12 % | Wezenlanden 17% |
|
Engelse werk 17% | Engelse Werk 21 % | |
Streefdoel/indicator | ||
Het aantal Zwollenaren dat vindt dat er te weinig groen in de eigen woonbuurt is, neemt af t.o.v. 2011. | ||
Nulsituatie | Norm van 2015 | Wat is in 2015 gerealiseerd |
Dit was in 2011 gemiddeld: 17 % | De norm van 2015 is dat het percentage bewoners vindt dat er te weinig groen is , afneemt t.o.v. 2011 (hieronder de meest recente cijfers O&S uit 2012) | De financiering van de wijkboerderij de Stadshoeve is rond gekomen. De stichting kan verder met de realisatie ervan. |
Kamperpoort 61 % | 49 % 5 % |
|
Streefdoel/indicator | ||
De biodiversiteit / natuurwaarde blijft minimaal gelijk (er wordt gewerkt aan deze te ontwikkelen indicator) | ||
Nulsituatie | Norm van 2015 | Wat is in 2015 gerealiseerd |
In 2/3 van de gebieden is de nulsituatie in 2013 vastgelegd. | Inzicht in de nulsituatie is compleet en kan op onderdelen worden vergeleken met oudere gegevens. |
|
Relaties met andere programma’s
Programmas 6 en 9
Doelstellingen/maatschappelijke effecten | ||
---|---|---|
Verbeteren van landschap, natuur en recreatieve voorzieningen in het buitengebied rondom de stad. | ||
Streefdoel/indicator | ||
Het aantal kilometers vrij liggend fietspad in het buitengebied neemt gemiddeld met 1 km per jaar toe. | ||
Nulsituatie | Norm van 2015 | Wat is in 2015 gerealiseerd |
Het aantal kilometers vrij liggend fietspad bedroeg in 2010: 35 km. | In 2015 zou totaal 40 km gerealiseerd moeten zijn. |
|
Streefdoel/indicator | ||
Het bezoek aan stadsrandgebieden neemt toe ten opzichte van 2005. | ||
Nulsituatie | Norm van 2015 | Wat is in 2015 gerealiseerd |
Het percentage bewoners dat minimaal één keer per maand een stadsrand bezocht was in 2005: Langs de IJssel 23% | De norm voor 2015 is dat bezoek aan de stadsranden gelijk blijft of groeit t.o.v. 2005. |
|
Streefdoel/indicator | ||
De biodiversiteit blijft minimaal gelijk (er wordt gewerkt aan het ontwikkelen van deze indicator). | ||
Nulsituatie | Norm van 2015 | Wat is in 2015 gerealiseerd |
In 2/3 van de gebieden is de nulsituatie in 2013 vastgelegd | Inzicht in de nulsituatie is compleet en kan op onderdelen worden vergeleken met oudere gegevens. |
|
Duurzaamheid
Doelstellingen/maatschappelijke effecten | ||
---|---|---|
De langdurige balans tussen people, planet en profit, hier en nu, daar en later. | ||
Streefdoel/indicator | ||
. | ||
Nulsituatie | Norm voor 2015 | Wat is in 2015 gerealiseerd |
De Agenda Duurzaamheid is in de zomer van 2015 vastgesteld. |
Geluid
Doelstellingen/maatschappelijke effecten | ||
---|---|---|
Terugdringen van geluidhinder voor bestaande woningen en het voorkomen van nieuwe geluidhindersituaties. | ||
Streefdoel/indicator | ||
124 woningen van de A-lijst zijn gesaneerd en voldoen aan de geluidnormen. | ||
Nulsituatie | Norm voor 2015 | Wat is in 2015 gerealiseerd |
Situatie 2013: 93 woningen zijn volgens de Wet geluidhinder gesaneerd en 31 woningen zijn aangeschreven | A-lijst 100% afgerond. | Saneringswoningen zijn procedureel afgerond. Voor een beperkt aantal loopt de fysieke sanering door in 2016. |
Streefdoel/indicator | ||
Voor 11 locaties is de geluidsituatie verbeterd. | ||
Nulsituatie | Norm voor 2015 | Wat is in 2015 gerealiseerd |
Situatie 2013: 11 locaties geluidhinderknelpunten | 1 geluidhinderknelpunt aangepakt. | in 2015 is het knelpunt Grevelingen aangepakt met de aanleg van een geluidswal in het kader van werk-met-werk maken. |
Streefdoel/indicator | ||
In 2014 voldoen de 3 gezoneerde industrieterreinen aan de vastgestelde geluidzone . | ||
Nulsituatie | Norm voor 2015 | Wat is in 2015 gerealiseerd |
Situatie 2013: 100% van de industrieterreinen voldoet aan de wettelijke norm | 100%. | Zonebeheer is volledig op orde. |
Luchtkwaliteit
Doelstellingen/maatschappelijke effecten | ||
---|---|---|
Zorgen dat de luchtkwaliteit blijvend voldoet aan de maatgevende normen voor stikstofdioxide (NO2) en voor fijn stof (PM10) en bereiken dat de lucht gezond blijft in Zwolle. | ||
Streefdoel/indicator | ||
| ||
Nulsituatie | Norm van 2015 | Wat is in 2015 gerealiseerd |
Luchtkwaliteit in 2012. | Huidige luchtkwaliteit voldoet aan normen. | De luchtkwaliteit in Zwolle voldoet volledig aan de landelijke normen. |
Externe Veiligheid
Doelstellingen/maatschappelijke effecten | ||
---|---|---|
Handhaven van de basisveiligheid (voldoen aan normen voor plaatsgebonden risico). | ||
Streefdoel/indicator | ||
| ||
Nulsituatie | Norm van 2015 | Wat is in 2015 gerealiseerd |
Provinciale risicokaart 2012. | Naast de uitvoering van reguliere taken is het "Inspiratieboek milieu voor een levendige Spoorzone" opgesteld.Hierin zijn ontwerpcriteria opgenomen voor Externe Veiligheid en geluid. |
Energie
Doelstellingen/maatschappelijke effecten | ||
---|---|---|
Zwolle onderschrijft de EU-doelstellingen voor energiebeleid. In 2020 is een reductie van 20% van de uitstoot van CO2 bereikt ten opzichte van 1990 en wordt 20% van de gebruikte energie duurzaam opgewekt. | ||
Streefdoel/indicator | ||
CO2-reductie (kton/jaar): Uitstoot in 1990: : 587 kton/jaar, in 2009: 722 kton/jaar, 20% reductie t.o.v. 1990 = 40% reductie t.o.v. 2009 | ||
Nulsituatie | Norm van 2015 | Wat is in 2015 gerealiseerd |
Uitstoot 2009: 722 kton/jaar | De trend in daling CO2-uitstoot continueren en waar mogelijk versnellen |
|
Bodem
Doelstellingen/maatschappelijke effecten | ||
---|---|---|
Er zijn geen risico’s voor de volksgezondheid door bodemverontreiniging. | ||
Streefdoel/indicator | ||
In 2015 hebben we alle spoedlocaties in Zwolle beheerd. | ||
Nulsituatie | Norm van 2015 | Wat is in 2015 gerealiseerd |
Alle locaties met mogelijke risico’s zijn onderzocht. | Aanpak resterende spoedlocaties. | Spoedlocaties zijn onderzocht en beheerd. |
Doelstellingen/maatschappelijke effecten | ||
---|---|---|
De kwaliteit (chemisch, fysisch, biologisch) van bodem en grondwater is geschikt voor de gewenste functies aan maaiveld en in de (diepe) | ||
Streefdoel/indicator | ||
De principes en doelen van de Visie op de Ondergrond zijn blijvend geïntegreerd in beleid en werkwijze voor bodem en | ||
Nulsituatie | Norm van 2015 | Wat is in 2015 gerealiseerd |
Visie en Programma Ondergrond | Uitwerking en uitvoering visie en | De verbinding is gemaakt met de water- en klimaatopgave. Ook hieraan kan de ondergrond een substantiële bijdrage leveren. |
Bodembeleidsplan vastgesteld door raad. |
Doelstellingen/maatschappelijke effecten | ||
---|---|---|
De bodemsaneringsoperatie is betaalbaar en daardoor uitvoerbaar waardoor gewenste ontwikkelingen in de stad niet langer stagneren door bodemverontreiniging. | ||
Streefdoel/indicator | ||
Kostenbesparing van 75% op de totale bodemsaneringsoperatie in Zwolle. | ||
Nulsituatie | Norm van 2015 | Wat is in 2015 gerealiseerd |
Met gevalsgerichte aanpak wordt de | Doorontwikkeling gebiedsaanpak | Met een groot aantal verantwoordelijke partijen zijn overeenkomsten aangegaan voor de afkoop van bodemverontreiniging. |
Doelstellingen/maatschappelijke effecten | ||
---|---|---|
Bescherming van de drinkwaterwinning Engelse Werk tegen historische grondwaterverontreinigingen. | ||
Streefdoel/indicator | ||
Afname van de toestroom van grondwaterverontreiniging naar drinkwaterwinning Engelse Werk. | ||
Nulsituatie | Norm van 2015 | Wat is in 2015 gerealiseerd |
(Monitorings)afspraken partijen Integrale Variant Zwolle tot 2033. | In overleg met partijen monitoringsperiode | Monitoring is ingekort. |
Doelstellingen/maatschappelijke effecten | ||
---|---|---|
Zwolle is voldoende beschermd tegen overstromingen en ernstige wateroverlast. | ||
Streefdoel/indicator | ||
De dijken zijn op orde en de ruimtelijke inrichting is afgestemd op het beperken van de gevolgen (slachtoffers en schade) van overstroming en wateroverlast. Bij de nieuwe waterveiligheidsnormering in het kader van het Deltaprogramma krijgt het stedelijk gebied van de IJsselVechtdelta een vergelijkbare normering als stedelijke gebieden in de Randstad. | ||
Nulsituatie | Norm van 2015 | Wat is in 2015 gerealiseerd |
Korte termijn (2015): | Realisatie van de projecten Westenholte en Scheller en Oldeneler uiterwaarden en start zomerbedverlaging en by-pass Kampen. | Inbreng Zwolse belangen in projectgroepen. In het kader van de samenwerking medewerking bij procedures. Projecten Westenholte en |
Middellange termijn (2030):uit de toetsingsronde Hoogwater Beschermingsprogramma primaire en regionale keringen blijkt dat een groot deel van de dijken niet voldoen. Water- en ruimtelijke opgaven zijn onvoldoende geïntegreerd. | Inzicht in te nemen maatregelen, ruimtelijke inpassing en meekoppelkansen voor koploperproject (Voorst + Holtenbroek). Actuele projecten zijn doorgelicht op normering en bijbehorende maatregelen. | Koploperproject Stadsdijken Zwolle is van start gegaan. Er wordt hierin samengewerkt met het Waterschap. Dit is ook een van de projecten die zijn doorgelicht op de nieuwe normering en bijbehorende maatregelen |
Het is onvoldoende bekend wat de gevolgen van de klimaatveranderingen zullen zijn voor het regionaal watersysteem. | Inzicht in wat de gevolgen van de klimaatveranderingen zullen zijn voor het regionaal watersysteem. | Onderzoek naar de gevolgen van de |
Het gemeentelijk rioleringsplan (GRP) is vastgesteld door de raad (zie stedelijke wateropgave). | Zie programma 6. |
Doelstellingen/maatschappelijke effecten | ||
---|---|---|
De waterkwaliteit voldoet aan de doelstellingen van de Europese Kaderrichtlijn Water en is afgestemd op het gewenst gebruik door mens, plant en dier. | ||
Streefdoel/indicator | ||
Oppervlaktewater en grondwater in Zwolle wordt duurzaam beheerd en beschermd | ||
Nulsituatie | Norm van 2015 | Wat is in 2015 gerealiseerd |
Het gemeentelijk rioleringsplan (GRP) is vastgesteld door de raad, zie het waterkwaliteitsspoor. | De eventuele knelpunten op het gebied van waterkwaliteit zijn verkend. | Zie programma 6. |
Waterschap is waterkwaliteit en –kwantiteitbeheerder. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor ruimtelijk kwaliteit. Provincie kaderstellend. Onderling wordt er steeds meer samengewerkt vanuit algemeen belang. | Besluit over inzet van Zwolse capaciteit voor Regionaal Ambtelijk Overleg en Sallands wateroverleg voor ontwikkeling en uitvoering van regionaal waterbeleid op basis van de Strategische Water Agenda. | Deelname is geminimaliseerd met instandhouding van netwerk. |
Nieuwe ontwikkelingen en inzichten – waaronder het Deltaprogramma – vragen om een herijking. Eind 2014 wordt de Strategische Wateragenda voorgelegd aan het bestuur. | Nader te bepalen op basis van Strategische Wateragenda. | De Wateragenda is vastgesteld. |
Doelstellingen/maatschappelijke effecten | ||
---|---|---|
Versterken van de regionale innovatiekracht voor water (people, planet en profit) | ||
Streefdoel/indicator | ||
De proeftuin water is een verbindend netwerk voor waterinnovatie. | ||
Nulsituatie | Norm van 2015 | Wat is in 2015 gerealiseerd |
Er zijn veel vernieuwende activiteiten en grote projecten op watergebied in Zwolle en de IJVD. Dit wordt beperkt uitgedragen. | Zwolle en de IJVD staan bekend als Klimaat Actieve delta. | Bijdrage geleverd aan TEDx Zwolle Klimaat Actieve Stad. |
De watersector is beperkt georganiseerd. | Symposium rond waterinnovatie IJVD mede georganiseerd. Initiatieven actieprogramma Klimaat Actieve Stad zijn gefaciliteerd. | |
Water wordt in projecten beperkt als ontwerpfactor meegenomen. | In een aantal projecten wordt onderzoek gedaan naar innovatieve watertoepassingen op het gebied van ruimtelijk ontwerp. | Programmaonderdeel verzorgd op het Nationaal Deltacongres. |
Doelstellingen/maatschappelijke effecten | ||
---|---|---|
Waterbewustzijn vergroten bij burgers en organisaties om duurzaam om te gaan met water en draagvlak te creëren voor toekomstige maatregelen. | ||
Streefdoel/indicator | ||
Meer burgers / bedrijven zijn zich bewust van het belang van duurzaam leven met water in de IJVD en weten wat ze zelf kunnen bijdragen aan een Klimaat Actieve Stad. | ||
Nulsituatie | Norm van 2015 | Wat is in 2015 gerealiseerd |
Burgers/bedrijven zijn zich beperkt bewust van de rol en invloed van water in de IJVD en hun rol in een Klimaat Actieve Stad. | Burgers/bedrijven zien water meer dan nu als erfgoed en een noodzakelijke levensbehoefte. Burgers/bedrijven kennen beter het belang van water voor deze regio en | Buurtinitiatieven op het gebied van |