Doelen
Doelstellingen/maatschappelijke effecten | ||
---|---|---|
Sociale stad: Wijken, waarin iedereen een kans krijgt mee te doen | ||
Streefdoel/indicator | ||
Het sociale en fysieke domein kunnen meer voor elkaar betekenen, dan wel van elkaar leren. De sociale wijkteams, wijkbeheer en wijkmanagement spelen hierbij een belangrijke rol. Concreet betekent dit dat we participatie in de openbare ruimte willen bevorderen door het te stimuleren en te faciliteren. Van zelfbeheer tot adoptie, van kinderstraat tot de aanpak van weesfietsen. | ||
Nulsituatie | Norm van 2015 | Wat is in 2015 gerealiseerd |
In 2013 is de ‘Doe mee – Ideeënkaart’ | Faciliteren en doorontwikkelen participatie | We hebben de ‘Doe mee In 2015 is door een student van Saxion Hogeschool onderzoek gedaan naar de huidige aanpak van groenadoptie. Daarbij is een vergelijking gemaakt met andere gemeenten. Een aantal aanbevelingen wordt in 2016 opgepakt:
|
Doelstellingen/maatschappelijke effecten | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Toekomstbestendige stad: Duurzame wijken, waar voldaan wordt aan de zorgplichten m.b.t. huishoudelijk afval, afvalwater, hemelwater en grondwater. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Streefdoel/indicator | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vanuit het beheer en onderhoud van de openbare ruimte dragen we bij aan een schone en groene stad, aan energiebesparing, aan hergebruik van grondstoffen, reductie van het restafval en aan een klimaatactieve stad. Met Total Costs of Ownership maken we de effecten van duurzame investeringen voor de toekomst inzichtelijk. Concrete doelstellingen zijn:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nulsituatie | Norm van 2015 | Wat is in 2015 gerealiseerd | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Afvalscheiding in 2010 en 2013:
GHA is grof huishoudelijk afval | Doelstelling afvalscheiding in Gemeentelijk Grondstoffen Plan 2012 – 2016 (GGP):
| Eind 2015 is het volgende gerealiseerd:
De hoeveelheid GFT en GTA is verder gestegen. De doelstelling voor 2015 is daarmee gehaald. Ook de hoeveelheid apart ingezameld papier, textiel, glas en kunststof is gegroeid. De groei zit met name in de inzameling van kunststof. Daarnaast worden vanaf 2015 ook blik en drankenkartons gescheiden ingezameld. De hoeveelheid papier blijft dalen. In 2015 is de aangepaste regeling voor puin en bouw- en sloopafval geïmplementeerd. In het grootste deel van Zwolle Zuid is omgekeerd inzamelen ingevoerd. In 2016 wordt dit afgerond. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Het rioolstelsel voldeed in 2010 aan de doelstelling: het inzamelen en transporteren van afvalwater en afstromend regenwater, zonder overlast in gebouwen. | Het rioolstelsel blijft voldoen aan de doelstelling: het inzamelen en transporteren van afvalwater en afstromend regenwater. | Uitvoeren GRP 2011-2015 De samenwerking in de afvalwaterketen loopt volgens planning. Er wordt vooruitgang geboekt op het realiseren van minder meerkosten, het verkleinen van de personele kwetsbaarheid en vergroten van de professionaliteit door samen te werken met de partners binnen RIVUS. Op het onderwerp duurzaamheid kunnen we nog vooruitgang boeken. In het nieuwe programma 2016 - 2020 zal hier nadrukkelijk aandacht aan worden gegeven. In 2015 is gestart met de voorbereidingen om te komen tot het GRP 2016 - 2020. In het GRP wordt de relatie gelegd met de wateragenda, klimaatbestendigheid en de BOR visie. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| Meer LED verlichting en daarmee duurzame sociaal- en verkeersveilige energiezuinige openbare verlichting. Het verbruik per lichtpunt is max 175 Kwh per jaar | Ombouw naar LED verlichting Retrofit lamp vervanging
Totaal zijn er al meer dan 4.000 lampen omgebouwd met retrofit LED lampen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
In 2013 zijn alle heesters geïnventariseerd op belevingswaarde en ecologische waarde | Duurzaam investeren in groen door duurder (onderhoudsintensief) groen om te bouwen naar goedkoper (onderhouds-extensief) groen. Met name heesters zonder extra belevingswaarde en een lage ecologische functie vervangen door gras. Zo behouden we groenbeleving én groenareaal. | In 2015 is van de € 127.000 € 46.000 gerealiseerd. In 2016 wordt nog een zelfde bezuiniging voorzien. Daarmee wordt niet de hele bezuiniging gerealiseerd. Dat wordt veroorzaakt doordat het ombouwen van heesters naar gras niet op alle beoogde locaties haalbaar was en doordat de bezuiniging per m2 na het monitoren van het resultaat lager uitvalt dan verwacht. Het structurele nadeel van € 35.000 nemen we als extra bezuinigingsopgave mee bij de voorstellen voor de bezuinigingen voor 2017/2018 op het beheer van de openbare ruimte (BOR). Het tekort voor 2015 is opgenomen in het resultaat van BOR als geheel. |
Doelstellingen/maatschappelijke effecten | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ondernemende stad: wijken, die goed worden gefaciliteerd op economische en recreatieve bruikbaarheid. | ||||||||||||||
Streefdoel/indicator | ||||||||||||||
Ondernemers en belanghebbenden zijn tevreden over de exploitatie en beheer van de openbare ruimte. | ||||||||||||||
Nulsituatie | Norm van 2015 | Wat is in 2015 gerealiseerd | ||||||||||||
Niet bekend / beschikbaar | De Zwolse zomerkermis is georganiseerd en het evenementenbeleid is uitgevoerd. Het reclamebeleid is uitgevoerd Het standplaatsenbeleid is aan de hand van de kaart uitgevoerd, De evaluatie is nog niet afgerond, dat gebeurt in 2016. Deze vertraging is gemeld bij de tweede berap. De nieuwe marktverordening is opgesteld en uitgevoerd. Vanuit het centrale
| |||||||||||||
Bezettingsgraad juli en augustus van de Passantenhaven (open: 1/5 – 30/9)
* mogelijke oorzaken: matig weer; overlast door uitgaanspubliek; overlast door werkzaamheden aanleg Rodetorenbrug; gewijzigde openingstijden Hofvlietbrug | Een bezettingsgraad in 2015 van 44% of meer. | De havens voor de |
Doelstellingen/maatschappelijke effecten | ||
---|---|---|
Levendige stad: Leefbare wijken, met een aantrekkelijk woon – en werkklimaat. | ||
Streefdoel/indicator | ||
Voor het meetbaar onderhouden van de openbare ruimte zijn voor een groot deel van de producten productbladen opgesteld met daarin de afspraken rond te behalen onderhoudskwaliteit. Voor grote onderhoudsprojecten wordt de kwaliteit afgesproken in de bestekken. | ||
Nulsituatie | Norm van 2015 | Wat is in 2015 gerealiseerd |
Normen staan deels in de uitvoeringsbestekken en deels in productbladen (Sinds 1 juli 2012 maakt de afdeling uitvoering van de Gemeente Zwolle onderdeel uit van de ROVA. Vanaf 1 januari 2013 is het groenonderhoud uitbesteed aan ROVA). | De kwaliteit van de openbare ruimte voor een aantal producten is opgenomen in de | De ROVA heeft in 2015 de in de dienstverleningsovereenkomst afgesproken kwaliteit geleverd. Daarbij zijn de volgende bijzonderheden te melden:
Er is samen met ROVAeen tussenevaluatie uitgevoerd van de samenwerking en resultaten van de samenwerking met ROVA sinds een deel van de bor-taken zijn ondergebracht bij ROVA. We informeren de raad voor de zomer van 2016 over de bevindingen van deze tussenevaluatie. De beleidslijn aanpak ziektes en plagen bomen is nog niet afgerond. We hebben ons in 2015 met name gericht op de aanpak van de Eikenprocessierups. Mede door het actief verwijderen van nieuwe nesten in het najaar van 2014 is de overlast in 2015 teruggebracht. Of dat effect structureel is, is nog onzeker. In 2015 zijn knelpunten van overlast in de wijkgroenstructuur in overleg met de omwonenden onderzocht in de:
Daarnaast zijn met de omwonenden van de Steenboerweg maatregelen afgesproken om de overlast van bomen te verminderen. De toenemende Faunaoverlast (ganzen, steenmarters) is eind 2015 onderzocht. We zullen in de eerste helft van 2016 de raad informeren hoe we mede in relatie tot dierenwelzijn met de toenemende overlast willen omgaan. Zoals in tweede berap al is vermeld is t.a.v. de vervangingsinvesteringen geherprioriteerd:
Daarnaast is een deel van de vervangingsinvesteringen voor bomen ingezet voor het vervangen van bomen die tijdens de zomerstorm zijn gesneuveld (circa € 87.500). In de eerste en tweede berap hebben we u geïnformeerd over de stormschade. De totale schade van de stormen in het vroege voorjaar en de zomer bedraagt circa € 450.000. Voor stormschade zijn in de begroting geen middelen opgenomen. We hebben het tekort op het product groen beperkt door de volgende keuzes te maken:
Omdat stormschade onregelmatig voorkomt, is er geen budget opgenomen in de reguliere begroting. Het risico van stormschade is opgenomen in de risicoparagraaf. In plaats van het opstellen van een aparte monitor, gebruiken we de BOR-schouwen, het Buurt voor Buurt onderzoek en de geplande fysieke index. Regulier - jaarlijks terugkerend - beheer en onderhoud van: wegen, water, straat - en parkmeubilair, civiele kunstwerken, De gladheidbestrijding is uitgevoerd. De verordening voor kabels en Toezicht op reclame en hondenoverlast in de openbare ruimte is uitgevoerd. In 2015 is een MJOP opgesteld voor 2016 en 2017. Dit heeft voor 2016 geleid tot een aantal combinatieprojecten zoals o.a. het Gasthuisplein, Nilantsweg, Oude Veerweg etc. Ook zijn wensen vanuit verkeer in kaart gebracht en zijn de nutsbedrijven gevraagd hun input te leveren. Het MJOP 2017 wordt in 2016 vastgesteld. In 2015 zijn diverse beschoeiingen vervangen in de wijk Zwolle Zuid. |
In 2012 is een sluitende keten m.b.t. | De sluitende keten m.b.t. dierennoodhulp | In 2014 hebben we het dierenwelzijnsbeleid uitgevoerd. Daarbij hebben we specifieke aandacht geschonken aan de samenwerking tussen het dierenasiel en de dierenambulance. |
Relaties met andere programma’s
Relaties zijn er met de programma’s 3, 4 en 6.